A Wicked átlépte a musical határait, és ettől lett jó film

A Wicked nem azért jó, mert musical, hanem annak ellenére. Mondom ezt úgy, hogy alapvetően semmi bajom a zenés színházzal vagy filmekkel, sőt! Félig meddig ilyen műveken szocializálódtam, így nem kerülök sokkos állapotba, ha egy karakter párbeszéd helyett dalra fakad és intenzív sztepptáncba kezd egy balesetveszélyes háztetőn, miközben zöld abszint-tündér vokálozik neki.

Tehát nem azért vagyok kritikus a zsánerrel, mert nem szeretem, vagy lenézem ezt a művészeti ágazatot, épp ellenkezőleg. A musicalnek is megvan a létjogosultsága, csak sajnos Magyarországon – tisztelet a nagyon kevés kivételnek – az emberek nem tudnak jól zenés színházat rendezni, sem színészként érvényesülni ebben a műfajban, így rontják a musical jó hírét. Nem csoda, hogy az Önkényes Mérvadó intrójában a Rómeó és Júlia musicalt a Bundesliga-frizurával vették egy kalap alá, miközben ez a kritika csak részben jogos. 

A Rómeó és Júlia nem egy rosszul megírt darab. Rómeónak például van egy eszméletlenül erős dala a kiégésről, depresszióról, ami még a magyar változatban is remek szöveggel lett ellátva (cím: Miért fáj?). Az már egy másik kérdés, hogy ezt a remek dalt is el lehet rontani azzal, ha úgy rendezik meg, majd adják elő, mintha egy nyolcvanas évekbeli chippendale fiú dupla műszak után tekeregne hazafelé, HIV fertőzöttségének friss tudatában (legalábbis a francia változatban ez a jelenet ilyen érzést keltett). De erről nem a műfaj tehet, és nem kell lenézni azokat az embereket, akik dalokat hallgatva tudnak megélni olyan érzelmeket, amit mások kizárólag akkor, amikor kisujj eltartva tekintik meg Shakespeare művét az ezredik feldolgozásban, ahol Júliát ugyan egy cipőkanál alakítja, de a színészek legalább nem énekelnek.

Na de mitől lesz jó egy musical?

Természetesen kellenek a remek ízléssel megírt dalok, érdekes karakterek, izgalmas történet, lehengerlő zene, de ha ezek például mind adottak, még akkor is könnyen el lehet rontani az összképet azzal, ha valaki nem a színházi és filmes szakma (amúgy megírt) szabályait betartva és azokhoz ragaszkodva nyúl hozzá az adott műhöz. Ugyanis a jó musical titka végtelenül egyszerű: komolyabban kell hozzáállni, mint a legnagyobb drámákhoz, pontosabb ritmussal kell rendezni, mint egy patikamérlegen kimért vígjátékot, a karaktereket pedig emberként kell kezelni (nem pedig tablókba rendezve énekeltetni őket), hogy a színész tényleg eleget tudjon tenni a hivatásának. Ha ez mind adott, akkor a legnagyobb musical-hater is tapsikolva fogja elhagyni a színházat, vagy mozitermet. Kivéve persze, ha már előre eldöntötte, hogy így is-úgy is bosszakodni fog.

A Wicked minden ilyen feltételnek eleget tett, és pont ezért lett olyan emberek számára is élvezhető, akik amúgy már a musical gondolatától is rosszul vannak. Ám a film mégsem hibátlan. Ugyanis az alkotók annyira komolyan vették a feladatot, miszerint valódi színházként kell kezelni a zenés művet, hogy a végeredményből néhány helyen pont a dalok lógnak ki és váltak feleslegessé.

Ez pedig azért érdekes, mert maga a Wicked egy színpadra, musical formába íródott mű, aminek zenéjét és szövegét Stephen Schwartz, a szövegkönyvet pedig Winnie Holzman írta, Gregory Maguire 1995-ös The Life and Times of the Wicked Witch of the West című regénye alapján (ami pedig az Óz-történetekből inspirálódott). A Wicked musicalt 2003-ban mutatták be a Broadway-n, és azóta is töretlenül színpadon van.

Ennek az előadásnak az első részét adaptálták most mozivászonra – a történet második fele állítólag idén érkezik a mozikba, ugyanis szerencsére egyben forgatták a két filmet, így nem kell éveket várni a folytatásra.

Tehát a jeleneteket kibővítették és elmélyítették, amik annyira jól sikerültek, hogy a végére a dalok már inkább kilógnak a nagy egészből, mintsem hogy emelnék a film fényét. Persze nem az összes. Pont a két legnagyobb sláger, a Popular és a Defying Gravity, illetve a nyitószám, a No One Mourns the Wicked elég erősre sikeredtek. Egyrészt messze a legfülbemászóbb, és emiatt a három legjobban megírt és legismertebb dalról beszélünk, másrészt pedig ezek a számok nem csak kitöltik az időt két jelenet között, hanem fontos cselekmények is történnek bennük. 

Persze azért az összes többi szám is magas minőségben lett elénekelve (kivéve talán a Michelle Yeoh által alakított Madame Morrible dala), de egy ilyen produkciónál ez a minimum. Ezért is volt a két női főszerepre remek választás Ariana Grande (Glinda) és Cynthia Erivo (Elphaba), mivel mindkét nő félelmetesen tehetséges énekes, így a dalokat körülbelül kisujjból kirázták (pedig nem stúdióban, hanem élőben énekeltek), tehát ahelyett, hogy a dalokon stresszeltek volna, anyait-apait beleadhattak a játékba – és ez gyönyörűen visszaköszön a mozivásznon.

Az is látszik, hogy a filmet rendező Jon M. Chu, remekül vezette a színészeket, minden gesztus értelemmel volt megtöltve, de közben adott annyi szabadságot a nekik, hogy némi improvizáció is beleférjen a játékba. Az impró egy kétélű fegyver, de ez esetben nagyon jól sült el, ugyanis minden színész (de a két főszereplő nő biztosan) olyan tudattal engedte szabadjára a tehetségét, hogy közben maximálisan azonosult az általa játszott karakterrel, így a kis játékok nem öncélúak voltak, hanem minden esetben a karakert szolgálták. Tisztán látszik, hogy fő motivációjuk az volt, hogy színészként nyújtsanak maximumot. 

Ugyan a három korábban említett dalon kívül az összes többi inkább érdektelenné és/vagy unalmassá vált azzal, hogy a film túlnőtte az alapjául szolgáló musicalt, a látvány és a világ, amit megteremtettek, igazán méltó lett ehhez a történethez. Mindent megmutattak, és még annál is többet, mint amit egy színpadon csak jelezni lehet, majd nézői képzelőerővel kiegészíteni. 

Bár a film kifejezetten hosszú, végig élvezetes marad, nem veszíti el a figyelmet, és amikor véget ér,  inkább az az érzés keríti hatalmába az embert, hogy “néztem volna még”, mintsem az, hogy “végre vége”. Bár eleinte nem tudtam elképzelni, hogy ez a történet hogyan lehet széles közönség által élvezhető, illetve miért érdemes két részre szedni, a magam részéről annyit tudok mondani, hogy nagyon várom a második etapot, mert az elsőben pozitívan csalódtam. A Wicked remek film arra, hogy a musical a jövőben kevésbé legyen szitokszó – még úgy is, hogy nem a benne található dalos betétek miatt lett erős alkotás.

Kultméter: 8/10

Kép forrása: YouTube